Cum se desfăşoară un curs de limba engleză. Tot ce trebuie să ştii

Serios, mă poate învăţa cineva să conduc? Dacă nu am reuşit până acum? Asta mă gândeam cu resemnare cu ceva timp în urmă, având permisul de conducere în buzunar de 12 ani (luat la Piteşti, e drept, dar fără intervenţii sau incentives, doar că atât de uşor se obţinea că nu am îndrăznit să ies pe stradă după aceea).

DA, m-a putut ajuta cineva. Nu m-a învăţat de fapt instructorul, ci m-a ajutat să mă liniştesc, să pun cap la cap informaţiile şi să am încredere. Astfel, EU am învăţat uşor şi am scăpat de teamă.

Cam la fel e cu orice vrei să înveţi. În primul rând, trebuie să ştii că, fie că eşti adult sau copil, nu te învaţă efectiv cineva, ci înveţi TU. Tu şi mintea ta sunteţi singurii care puteţi asimila, procesa informaţii din orice domeniu pentru a le pune apoi în practică. Ceea ce îţi poate oferi un curs bun de limba engleză şi implicit un profesor bun (aşa, ca la FollowMe 😉 ) este dozarea corespunzătoare a cunoştinţelor, suficiente oportunităţi de consolidare şi punere în practică a lor, un strop de afect strecurat în lecţii (să fie foarte distractive, să aibă teme emoţionante, vesele, triste, cu care rezonezi puternic sau care te contrariază puternic, orice apelează la emoţiile oamenilor îi face să înveţe mai uşor). Încă ceva: în desfăşurarea unui curs bun de limba engleză trebuie să îşi facă loc multă validare, multă încredere, un profesor care îţi dă curaj.

Limba engleză – o necesitate, de la copii la adulţi

Şi ce se întâmplă dacă eu sau copilul meu nu reuşim să învăţăm limba engleză? Eu o să evit situaţiile care îmi impun folosirea ei, dar ce o să se aleagă de cel mic?

Oricât am încerca să bravăm, pe toţi ne preocupă şi adesea ne îngrijorează performanţele academice ale copiilor noştri. Chiar dacă sunt foarte buni la ceva. E o moştenire de la părinţii şi bunicii noştri – şi e normal până la urmă să fie aşa, vrem ce e mai bun pentru ei. În vremurile noastre, cunoaşterea limbii engleze nu mai creşte foarte mult şansele pentru o carieră mai bună a unei persoane, dar în mod sigur necunoaşterea ei le scade simţitor.

Totul depinde de perspectivă: dacă punem problema la modul “a şti sau a nu şti engleză”, pare un pariu riscant, ceva la care probabilitatea să eşuezi e de 50%. De fapt, vei fi uşurat să afli că nimeni nu termină vreodată de învăţat engleza (nu, nici profesorii!, nici chiar englezii la o adică), că mai e mereu loc, că majoritatea celor despre care se spune că sunt fluenţi au un nivel B1 (intermediar adică – acest nivel este perceput însă ca avansat în vorbire). Odată ce ai pus o bază în urma unor cursuri de limba engleză, învăţarea se va desfăşura în continuare, pe tot parcursul vieţii, chiar dacă s-a terminat cursul, în măsura în care eşti expus într-un fel sau altul la această limbă. Cu alte cuvinte, începe să înveţi, stimulează-l pe cel mic să facă acelaşi lucru, nu te gândi la performanţe, do your best. Nivelul e ceva relativ, aproape toţi non-nativii care vorbesc engleza mai fac greşeli în vorbire. 

Încearcă să găseşti o soluţie, un curs care să te ajute să te simţi confortabil şi să progresezi cât mai mult. Apoi ieşi în lume şi foloseşte cât mai mult ceea ce ştii!

Cum te înscrii la un curs de limba engleză şi cât costă

Ca să alegi serviciul potrivit, e necesar ca cineva să determine exact la ce nivel al limbii engleze te afli în momentul înscrierii. Cel mai sigur este să fii testat exact de către instituţia care organizează cursurile, vor fi evaluate abilităţile de conversaţie, citire, scriere şi gramatică-vocabular. Testul durează între o jumătate de oră şi puţin peste o oră, în funcţie de nivelul tău (în afară de cazul în care nu ai mai studiat niciodată limba engleză). Cam acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul copiilor, diferenţa fiind că cei mici sunt însoţiţi cam tot timpul de un profesor pe durata testului, iar la categoria preşcolari, clasa I și II testul poate fi doar oral. 

După susţinerea testului, ţi se va comunica nivelul pe care ar trebui să îl studiezi şi pot fi discutate variante de interval orar. În funcţie de vârstă şi de puterea de concentrare, variază şi durata şedinţelor de curs, cea mai scurtă fiind de o oră de două ori pe săptămână, în cazul copiilor preşcolari, până la două ore şi jumătate de două ori pe săptămână, cât durează cursurile pentru adulţi. De aici şi preţurile diferite pentru diferitele categorii de vârstă.

Grupele la FollowMe conţin un maximum de 9 cursanţi, ceea ce garantează un timp de răspuns foarte bun pentru toţi participanţii la curs, dar şi oportunităţi de a organiza jocuri şi activităţi interactive în echipe sau în perechi. Din timp în timp, există şi teste de evaluare a cunoştinţelor, atât în cazul copiilor cât şi al adulţilor, astfel încât cursantul însuşi să poată observa în ce măsură a progresat şi unde e cazul să mai ceară explicaţii sau să exerseze, iar profesorul îşi va adapta ritmul de predare în funcţie de teste.

Femeie scrie pe caiet langa alte materiale pentru a invata engleza pe birou

Încearcă să fii organizat pentru a învăţa rapid engleza. Păstrează ceea ce ai lucrat în ordine cronologică pe caiet, foloseşte culori, evidenţiatoare și desene pentru ceea ce consideri important.

Cursuri de limba engleză – desfășurare și metode de învățare

Desfăşurarea unui curs de limba engleză a fost gândită ca să îi ajute să progreseze cât mai mult pe cursanţi, să îşi îmbunătăţească abilităţile de înţelegere şi ascultare, conversaţie, citire, ortografiere, îmbogăţire a vocabularului şi utilizare corectă a gramaticii oferind în acelaşi timp cât mai mult confort psihic. Deşi noi tindem în general să privim mai optimist situaţia, realitatea este că puterea de concentrare a unui adult este de maximum 20 de minute odată, după care scade brusc. De aceea e necesar ca în cadrul unui curs activităţile să fie alternate la 15 – 20 de minute, să nu petrecem o întreagă şedinţă de curs exersând gramatica sau asimilând vocabular nou. E de preferat ca la fiecare nou curs să fie acordat suficient timp pentru consolidarea celor asimilate anterior şi suficiente oportunităţi de conversaţie şi creaţie scrisă, pentru a folosi practic cele învăţate.

Lucrul pe baza textului

Încă din clasele primare, lucrul pe baza textului este una dintre metodele de învăţare a unei limbi străine de bază. Obiectivele atinse prin această metodă sunt numeroase: îmbunătăţirea capacităţii de a înţelege informaţii în engleză chiar dacă nu cunoaştem toate cuvintele din text, îmbunătăţirea capacităţii de a deduce cuvinte noi din context şi de a face conexiuni, reactivarea vocabularului pe o anumită temă şi asimilarea de vocabular nou şi observarea/însuşirea de structuri gramaticale noi. De asemenea, textele constituie punctul de plecare pentru discuţii pe diverse teme. 

Un curs bun nu se bazează pe traducerea textului, ci pe furnizarea cunştinţelor şi cuvintelor cheie necesare pentru înţelegerea textului (de exemplu, dacă avem un text despre parasailing trebuie clarificat ce înseamnă asta și unde se practică înainte de a citi), pe ascultarea acestuia într-o variantă de engleză cât mai pură, apoi citirea lui şi identificarea diverselor informaţii, pe întrebări ce verifică înţelegerea textului şi apoi opinii, experienţe personale exprimate de cursanţi pe tema abordată de text.

În concluzie, da, ar trebui să se petreacă mult din curs în limba engleză. Cât mai mult. E în beneficiul tău şi al copilului tău, indiferent de vârstă.

Îmbogăţirea vocabularului

Între profesorii de generaţie mai nouă, sau de generaţie mai veche şi mai luminaţi, există o vorbă: fără cunoştinţe bune de gramatică poţi exprima destul de puţin, însă fără vocabular, nimic. Nici măcar să ceri apă dacă mori de sete. Sau ceva de mâncare, un anumit produs etc.  

E adevărat că în multe cazuri sintaxa, adică gramatica, poate fi înlocuită prin gesturi sau o înlănţuire de alte cuvinte, dar vocabularul nu prea. De aceea e important să fii expus constant la mult vocabular, să nu lucrezi doar cu cuvintele cunoscute. Până când ajung în vocabularul activ, adică până când le poţi folosi tu spontan, cuvintele trebuie întâlnite de cel puţin 8-10 ori. Acest lucru implică mult şi divers exerciţiu, de la citit la găsit cuvântul la care se referă definiţia, găsit sinonime sau cuvinte opuse, lucru cu imagini şi flashcards, completat spațiile albe şamd.

Temuta gramatică

Majoritatea cursanţilor sunt de acord că partea cea mai dificilă în desfăşurarea unui curs de limba engleză o constituie gramatica. Dacă ai cel puţin 30 de ani, îţi aminteşti probabil conjugări nesfârşite la franceză, traduceri greoaie cu Present Perfect, conditionalele mult lucrate şi puţin folosite la engleză. 

De aceea, reţeta succesului este tehnica paşilor mici în ceea ce priveşte gramatica. Discutăm câte o structură pe zi, iar dacă e vorba despre un timp verbal, zăbovim mai mult pentru a îl consolida, facem diverse tipuri de exerciţii şi căutăm subiecte de conversaţie pentru a îl consolida.

Casti negre pe fundal galben pentru a asculta inregistrari in engleza

Cu cât mai mult îţi obişnuieşti urechea şi mintea cu limba engleză vorbită, cu atât îţi va fi mai uşor să înţelegi mesaje, să identifici informaţii importante şi îţi vei îmbunătăţi şi pronunţia fără un efort conştient în acest sens.

Exerciţii de ascultare şi conversaţie

Să înţelegi ceea ce auzi e începutul absolut al cunoaşterii unei limbi. Fără de asta nu putem folosi limba decât într-un context foarte restrâns, poate prin mailuri. E totodată destul de dificil pentru o ureche neantrenată pentru a asculta şi mai mult obişnuită să citească, inclusiv la filme, cum avem noi românii. De aceea, înregistrări variate pe baza cărora rezolvăm diverse cerinţe de identificare sau notare a informaţiilor, alegere a variantei corecte de răspuns etc. ne ajută să antrenăm urechea. Important de menţionat: înregistrările sunt audiate de mai multe ori, astfel încât toţi cursanţii să se simtă confortabil, să reuşească să înţeleagă, să rezolve cerinţa. Nu lucrăm sub formă de concurs sau test, lucrăm pentru a reuşi!

În privinţa conversaţiei, încercăm să o stimulăm după ce am furnizat exemple prin texte sau înregistrări şi am asimilat vocabularul necesar prin jocuri de rol, carduri de conversaţie, lucrând în perechi, în echipe, repetând până când ne simţim confortabil. Nu corectăm fiecare greşeală, în desfăşurarea fiecărui curs îşi au locul şi activităţile pentru îmbunătăţirea fluenţei.

Activităţi de scriere

Aici nu ne referim efectiv la exerciţiile de scriere corectă, adică ortografiere, a cuvintelor, ci la scrierea creativă a diverselor texte în limba engleză: mailuri, review-uri, relatări ale unor experienţe personale sau opinii, plângeri, articole. Învăţăm despre registrul formal şi informal, despre diferenţele dintre limba vorbită şi scrisă, în funcţie de vârstă şi nivel. În special în cazul cursurilor pentru adolescenţi, aceste informaţii sunt de maximă actualitate, ei folosindu-le şi pentru a rezolva diverse cerinţe la examenele Cambridge, olimpiade sau alte examene.

Sfaturi pentru a învăţa engleza într-un timp scurt

…lucru pe care ni-l dorim cu toţii, nu? Despre ceva metode de a învăţa engleza rapid şi uşor am mai scris aici. Pe lângă acele trucuri pe care le poţi folosi şi în afara clasei, iată alte sfaturi de la echipa noastră de profesori de engleză:

  • Încearcă să fii organizat. Să ai dacă se poate un caiet de engleză, nu foi. Să păstrezi ceea ce ai lucrat în ordine cronologică şi să ştii unde să cauţi o informaţie pe care ştii că ai studiat-o. Caietul de engleză să fie un pic ca o… agendă. Poţi folosi culori și  evidenţiatoare pentru ceea ce consideri important. Sau desene, sau orice îţi place;
  • Încearcă să personalizezi conţinutul de la curs. Desenează feţe zâmbitoare sau triste în dreptul noţiunilor care ţi se par accesibile, plăcute sau, dimpotrivă, foarte dificile. Apoi cere explicaţii suplimentare data viitoare acolo unde e cazul;
  • Lasă pe data viitoare ceea ce ţi se pare foarte greu. Dacă ţi-ai bătut deja capul 30 de minute cu ceva şi nu îi dai de cap, probabil nu este ziua potrivită pentru asta. Fă o pauză, apucă-te de altceva şi reia data viitoare acele noţiuni (da, ştiu, ar fi drăguţ să putem face asta mereu şi la serviciu). Obiectivul nu este niciodată să te descurajezi, ci să progresezi într-o direcţie sau alta;
  • Uită-te peste notiţele de la curs şi peste manual cel puţin o dată şi acasă. Ştiu că sperai să nu scriem asta, dar reamintesc cele scrise la începutul articolului: învăţarea îţi aparţine ţie, nu te poate învăţa cineva aşa cum ai hrăni un bebeluş. Şi trebuie să ai contact cu limba engleză cât mai mult pentru ca lexicul şi gramatica să rămână acolo…

La final, datorez o explicaţie. Am scris că oricine poate învăţa orice şi că sigur poţi găsi pe cineva care să te ajute, aşa cum l-am găsit eu pe acel instructor auto. Însă nu a fost prima dată când am încercat să iau lecţii de condus. De aceea, informează-te şi caută cursul de engleză potrivit pentru tine. Probabil nu o să fie la fel de potrivit orice curs, orice profesor. Dacă ai avut în trecut experienţe nefructuoase, nu te opri!