Cum să susții o prezentare în limba engleză de nota 10. 7 trucuri pentru o prezentare cursivă, fără emoții

Susținerea unei prezentări în limba engleză nu trebuie să fie o sursă de anxietate. E oportunitatea de a transmite cunoștințele sau credințele tale unui public și de a îi convinge să acționeze așa cum crezi că este mai bine. Însă pentru asta, e important să fii pregătit – din punct de vedere al cunoștințelor, al limbii engleze și al interacțiunii cu oamenii!

Cum te pregătești înainte de susținerea unei prezentări în limba engleză

Pregătirea este sursa succesului. Chiar dacă ești spontan, haios, genial, tot ar trebui să te pregătești înainte de orice eveniment. Pentru că pregătirea te ajută să îți limpezești ideile și să le pui în ordine. Te stimulează să faci research suplimentar pe baza unui subiect, chiar dacă îți este cunoscut. Te poate ajuta să faci descoperiri sau conexiuni noi. Pregătirea temeinică este, până la urmă, o dovadă de respect față de auditoriu!

Exersează-ți discursul, folosind cuvinte în limba engleză pe înțelesul tuturor

Prezentarea în limba engleză ar trebui scrisă mai întâi, apoi exersată cu voce tare. Unele lucruri arată mai bine scrise, dar când le asculți, par forțate. Frazele lungi și întortocheate, de pildă. Sau aliterațiile. Când te auzi rostind cu voce tare vorbele, poți realiza că discursul nu este foarte echilibrat, de exemplu anumite aspecte nu sunt argumentate la fel ca celelalte.

Vocabularul utilizat trebuie să fie clar, accesibil. Desigur că, dacă te adresezi specialiștilor, poți folosi termeni tehnici pe care știi că îi cunosc, dacă nu, nu. În cazul în care ai termeni tehnici, verifică pronunția lor cu un dicționar online (cu ajutorul căruia să poți auzi cuvântul – valabil de altfel pentru toate cuvintele asupra cărora ești nesigur). 

Dacă vrei să strecori glume în prezentarea ta, ceea ce este mereu o idee foarte bună, e mai sigur să le faci sub formă de anecdote personale decât glume de limbaj, pe care s-ar putea să nu le înțeleagă toți cei din public. 

Desigur că, pentru a fi capabil să faci o prezentare în limba engleză, dar și pentru a oferi ulterior răspunsuri și lămuriri clare în urma eventualelor întrebări ale auditorilor tăi, trebuie să ai un nivel de limbă engleză cât mai bun și o fluență deosebită. Nivelul cel mai mic pentru a încerca acest lucru ar fi B1 – intermediar, dar optim ar fi să fii vorbitor de engleză la nivel B2 sau C1. Pentru a afla regulile de bază pentru a învăța engleza la perfecție, citește acest articol.

Ca să exersezi la engleză și mai ales să lucrezi pe partea orală, de expunere și interacțiune, te poți adresa unui centru de limbi străine ce oferă cursuri de engleză pentru adulți. Ca să fii mai sigur de pregătirea ta și ca să fii eligibil pentru companii ce ar putea căuta pe cineva care să livreze prezentări în limba engleză, poți alege apoi să îți certifici cunoștințele printr-un examen cu certificare internațională – citește mai multe despre acest lucru aici.

bust de barbat imbracat business in camasa alba cu butoni negri, cravata bleumarin si ceas auriu cu alb la incheietura

Alege pentru ziua în care vei face o prezentare în limba engleză haine care să te facă să te simți 100% în largul tău și încrezător în felul în care arăți.

Alege-ți o ținută în care să te simți bine și care să-ți dea încredere

E crucial să te simți bine în pielea ta la un eveniment unde știi că toți ochii vor fi pe tine. Alege haine în care să fii sigur că îți place ție însuți cum arăți. Dacă știi că stresul te face să transpiri, acordă atenție și materialelor, care să nu trădeze asta. Pentru păr, poți apela la specialiști înainte de eveniment. Pur și simplu nu îți dorești o grijă în plus în ziua respectivă!

Sfaturi utile pentru a susține cu succes prezentarea în limba engleză

Ca idee, ai în vedere să faci totul pentru confortul publicului tău și pentru a le ușura înțelegerea. Vorbit clar și suficient de tare, utilizat suport vizual (prezentare PowerPoint, filmulețe, imagini, hand-out scris cu rezumatul informației), repetat pe scurt informația prezentată. Publicul trebuie să perceapă că ai venit acolo pentru a le expune ceva în folosul lor – nu pentru a le demonstra ceva, nu pentru a umple timpul, nu pentru a le ține morală sau a arăta că ești citit sau inteligent. 

Fă pauze controlate

Mult din mesaj se transmite prin intonație, frazare și… liniște. Serios, liniștea de câteva momente poartă cel mai important mesaj. Dacă vine înainte de a spune ceva, înseamnă: o să vă spun ceva șocant, ce a fost până acum secret. Țineți-vă bine.

Dacă pauza vine după ce ai spus ceva, înseamnă Tocmai am spus ceva foarte grav. Vă las să vă reveniți. Asta a dat peste cap tot ce știați până acum despre subiect

De asemenea, lucrurile foarte importante se spun în propoziții foarte scurte. Eventual parafrazate și reluate apoi. Cuvintele cheie pot fi repetate, asta va atrage atenția și va produce amuzament. Coughing syrup is useless. In fact, coughing syrup is harmful. Stop prescribing coughing syrup. Please think twice before prescribing coughing syrup.*

Adaugă și un element care vizează afectul (poza unui copil foarte nefericit) ca să ajuți informația să se fixeze mai bine.

Folosește un limbaj corporal adecvat

Aici este partea cea mai grea. Prezentatorii profesioniști sau oamenii din media studiază ani de zile postura și semnificația gesturilor pentru a arăta cât mai natural și convingător atunci când vorbesc. Nu este cazul să mergem atât de departe, însă câteva lucruri merită reținute. Întreaga poziție trebuie să pară relaxată – umerii drepți, capul sus, mâinile vor fi ocupate să gesticuleze și NU vor sta încrucișate. Evită atingerea zonei gâtului (este un semn că te simți vulnerabil, chiar dacă publicul nu are cunoștințe de psihologie, creierul îl va interpreta inconștient). 

Ideal este să te miști dacă ai posibilitatea, să ai la îndemână controlul asupra unui proiector sau ecran. Mișcarea denotă siguranță de sine și pasiune pentru ceea ce spui.

Folosește elemente vizuale

Nu prea mai există prezentare fără elemente vizuale. De ce? Pentru că – din păcate, ar spune unii – oamenii din vremea noastră nu prea mai sunt capabili să înțeleagă, interpreteze sau să rețină informația care e doar scrisă sau doar ascultată. Sunt obișnuiți să o primească sub formă de poze, pictograme, video, un blend din toate acestea. De vină sunt televizorul, chestiile smart, rețelele sociale. 

Ca atare, prezentarea trebuie să aibă și suport PowerPoint, unde ideile trebuie să fie puține, rezumate foarte bine, scrise clar și presărate cu poze, audio, video scurte. Studiile științifice trebuie să apară nu descrise în cuvinte, ci sub formă vizuală: pie chart, tabele, grafice, clare și colorate. Găsești pe Youtube tutoriale despre cum să faci asta.

Monitorizează comportamentul publicului

Chiar și cu toate măsurile de mai sus luate ca la carte, nu uita că te adresezi unui public viu și că te afli acolo în slujba lui! Monitorizează permanent reacțiile publicului: dacă pare interesat, sau nelămurit, sau plictisit și ajustează-ți discursul în funcție de asta. Dacă par nelămuriți, reia explicația cu un exemplu concret sau o analogie cu ceva din viața de zi cu zi. Dacă cei ce te ascultă par plictisiți, poți crea un moment interactiv. O întrebare la care să reflecteze și să răspundă, un mic sondaj de opinie printre participanți (How many of you prescribe coughing syrup after only a few days of cough? How many of you tell them to come back after 3 weeks of cough?) și numără mâinile ridicate.

Nu uita în niciun moment că scopul nu e să duci prezentarea la capăt așa cum ai gândit-o acasă, ci să livrezi publicului un mesaj pe care să îl rețină.

mana ridicata pentru a pune o intrebare intr-o sala plina la o prezentare in limba engleza in prim plan, pe fundal vazandu-se prezentatorul blurat

Fii deschis în timpul prezentării tale în limba engleză la reacțiile celor din public, dar și la eventualele lor întrebări!

Păstrează contactul vizual cu publicul

Faimosul eye-contact e faimos… pe bună dreptate. Pentru ca ascultătorii să ia în seamă ceea ce spui, ei trebuie să simtă că li te adresezi lor. Și nu există modalitate mai bună de a realiza acest lucru decât să îi privești în ochi. Pe toți, pe rând, desigur – adică să îți muți privirea prin sală pentru a îi cuprinde pe toți. Dar atenție! Nu mai mult de câteva secunde. A privi prelungit pe cineva în ochi este interpretat ca agresivitate și subiectul se va întreba dacă nu cumva a făcut ceva greșit (a manifestat neatenție, a făcut zgomote prea puternice, etc)

Captează atenția ascultătorilor

Ca să înțelegi cât de important e acest capitol, gândește-te doar la faptul că vei avea serios de luptat pentru atenția participanților cu… ecranul telefonului. Știu, e o luptă nedreaptă. Acolo sunt mailurile lor, este Whatsapp-ul cu mesaje de la soție despre cină și poze cu copiii de la grădi. Sunt poze din vacanță ale cunoscuților pe Facebook, sunt instantanee pe Insta, sunt site-uri de știri. Sunt chiar și jocuri. 

Ce poți oferi tu în contraponderea acestor lucruri? Ceea ce încearcă să ofere toți profesorii în clasele lor, în prezent, să lupte cu acești inamici lipsiți de fair-play. Prezența lor vie. Grija și considerația pentru cei din fața ta. Sentimentul că îi vezi, că ai venit acolo pentru ei, pentru a le răspunde la întrebări, a acoperi golurile pe care le au, a le rezolva parte din probleme și a îi ajuta pe ei să plece cu cunoștințe pe care le pot pune rapid în practică aducând un plus de valoare în viața lor.

De aceea, fii viu, evită limbajul de lemn, evită prezentările monotone, vorbește cu pasiune, încearcă să le aduci resurse și idei noi pe care să le poată folosi. Povestește ceva din viața personală legat de subiect, din practica ta, poate fi un eșec, poate fi ceva amuzant. 

Încheie discursul într-un stil memorabil

Oricât de științifică ar fi prezentarea ta, merită un final care să le transmită ideea: v-am pus cunoștințele și experiența mea pe tavă, e ceva foarte util, folosiți-o! Îi poți provoca să își imagineze o situație viitoare în care ei vor avea de-a face cu cele descrise de tine (și vor fi acoperiți de glorie punând în practică ceea ce au aflat). Poți încheia cu un citat puternic, din cineva cu mare autoritate în domeniu. 

* Informațiile din exemplul dat sunt neavizate științific și au doar titlu de prezentare a unei tehnici de persuasiune

Sursa foto: Unsplash