Copilașii de trei ani sunt adesea foarte activi, însă e cunoscut faptul că nu se opresc mult timp asupra unei activități. Ei cer constant atenție, vor să împărtășească totul cu părinții și au tendința de a trece repede de la o jucărie la alta, ca și de la o stare la opusul acesteia. Ca atare, am conceput o listă de activități frumoase pentru copiii de 3 ani, care să te ajute să organizezi zilele lungi de vară. Așa încât cel mic să se dezvolte armonios, iar tu să îți păstrezi mai ușor calmul și relaxarea.
După ce ați trecut cu bine de the terrible twos – vârsta dramatică și schimbătoare de doi ani – micuțul sau micuța ta a mai făcut ceva pași spre înțelegerea lumii, a rutinei zilnice și a propriilor stări. Dar tot pot să apară probleme cum ar fi: încăpățânarea subită și nejustificată (justificată, de fapt, printr-o frustrare care nu are legătură cu obiectul încăpățânării), preferințe puternice pentru anumite jucării, jocuri, piese de îmbrăcăminte, feluri de mâncare sau persoane, cu excluderea categorică, completă a altora, sau temeri apărute subit. Activitățile desfășurate de copiii de 3 ani alături de părinți ar trebui să ocolească sau să ajute în aceste probleme și să dezvolte motricitatea, răbdarea, reziliența și cunoștințele micuților – iată sugestiile noastre:
Mult mult modelaj cu plastilină, nisip, nisip kinetic, slime, spumă, cocă (de făcut prăjituri sau pâine, covrigi). Desigur că poți găsi o multitudine de accesorii – forme, cuțitașe, lingurițe – pentru modelaj, însă în primul rând e valoroasă explorarea, răsucirea, formarea cu propriile mânuțe.
Jocurile de construcție sunt testate pe copii cu succes de mii de ani. Și ai o varietate mare din care poți alege, de la cuburile de lemn, la cărămizile Lego (Duplo, pentru această vârstă), la piese magnetice, cu scai, care se îmbină, labirinturi pentru bile, din diferite materiale. Identifică preferatul lui (sau preferatele 2) și jucați-vă de multe ori cu acela. În acest fel, tot folosind aceleași materiale, forme și cuburi zi de zi, copilul începe să își dezvolte tehnica, în acest mod construcțiile devin mai elaborate, apreciază mai bine dimensiunile și proporțiile.
3 ani este vârsta perfectă pentru a exersa lovitul și aruncatul/prinderea mingii și balonului. Astfel copiii exersează precizia, traiectoria, învață să-și dozeze puterea – și se distrează pe cinste!
Există jocuri speciale de șnuruit (în cadrul cărora copiii învață despre fața și spatele unei suprafețe și diverse modele de șnuruit, adică precursoare ale seriilor logice). Pot fi planșe sau obiecte de lemn de șnuruit. Sau mai poți folosi mărgele mari de lemn sau plastic pentru a realiza coliere și brățări, sau paste (găurite), care pot fi anterior pictate. O activitate deosebită pentru dezvoltarea motricității fine.
Pictura merge mai bine decât desenul la vârste mici, deoarece este o activitate mult mai atractivă pentru copii. Explozia de culoare, ușurința cu care se umple foaia (spre deosebire de colorat cu creioanele) îi atrage și îi face mândri de munca lor și să vrea să experimenteze.
La vârsta de trei ani și chiar mai devreme, micuții manifestă interes pentru decupaj. E drept că de cele mai multe ori nu pot decupa forme complexe, însă, sub supraveghere, pot tăia hârtie colorată în linie dreaptă, în bucățele mai mici. Acele bucățele le pot lipi mai apoi pe coli în diverse forme, sau pe cărți de colorat (pentru a realiza forma copacilor, caselor, etc), ca un mozaic. Dacă repetă această activitate adesea, îi va ajuta, pe lângă dezvoltarea motricității fine, la organizarea spațiului pe foaie, o achiziție valoroasă pentru mai târziu.
O altă activitate foarte atractivă din aceeași serie este lipirea de stickere pe cărțile speciale cu planșe pentru abțibilduri (practic, realizarea unor scene sau peisaje în care copiii hotărăsc amplasamentul personajelor și obiectelor). Astfel pot învăța ușor-ușor despre poziții (sus, jos, stânga, dreapta, în spate, în față) și despre perspectivă (lucrurile aflate la depărtare se văd mai mici decât cele din prim plan).
Da, serios, curățenie adică: dat cu aspiratorul, cu mopul (scurs de tine), băgat rufe la mașină, scos rufe, dus la uscătorul electric. Sortat șosete pentru împerechere. Șters măsuța și scăunelele cu spray (apă, sau apă cu puțin spirt) cu cârpa. Șters oglinzile (aici e satisfacția cea mai mare!). De fapt, cu asta trebuia să începem: activitățile făcute de adulți accesibilizate vârstei lor sunt cele mai atractive pentru copii! Din aceeași serie…
Evident că un copil de trei ani nu va toca ceapă, nu va tăia verdeața și nu va decoji cartofii. Dar poate sta lângă tine și observa, mirosi, gusta, recunoaște, numi legumele și le poate pune, după ce au fost pregătite de tine, în oală. Astfel el chiar va crede că gătește, iar beneficiile senzoriale și de cunoștințe în ale botanicii sunt foarte mari! Ce mai poate face: să dea șnițelele prin făină, să ajute la frământarea aluaturilor, să pună ingredientele pe pizza, să amestece, să bată ouăle, să ajute la punerea mesei.
Poate că a voastră casă e prea mică pentru a vă juca de-a v-ați ascunselea (sau poate nu), dar mai există o modalitate de a utiliza spațiul într-un fel similar. Ascunderea de jucărioare (sau dulciuri) prin casă și găsirea lor, fie pe bază de indicii (se află într-un loc luminos / întunecat / sus / jos / în interiorul unui obiect pătrat / sub un obiect rotund), fie prin intermediul jocului Cald sau Rece (dacă copilul se apropie de obiect, îi șoptim cald, sau Fierbinte, dacă se îndepărtează, spunem rece, sau înghețat).
Pentru oamenii de orice vârstă, timpul petrecut în aer liber e neprețuit. Stimulii externi, câmpul vizual extins, vântul, natura, aerul proaspăt, soarele sunt indispensabile cu atât mai mult copiilor aflați în creștere. Le dau ocazia să exploreze, să viseze, să cunoască, să învețe orientarea. Și ție, ca părinte, îți furnizează o pleiadă de activități noi, diferite față de cele desfășurate în casă! Iată ideile noastre de activități de făcut afară cu copiii de trei ani:
Vehiculele îi fascinează, la un moment dat, pe toți copiii. Este mult mai realist să crezi că vei putea realiza o plimbare cu copilul dacă îi dai un astfel de vehicul decât dacă vei dori să îl ții de mânuță pe trotuar. Acesta e un truc bun și în vacanțe, în spații mari, noi care l-ar putea zăpăci: adu-i trotineta sau motocicleta de plastic și va merge mult mai liniștit! Câteva trucuri pentru alegerea vehiculului:
Copiii adoră să alerge să prindă și să spargă baloane de săpun, prin parc, grădină, parcare… mai ales dacă sunt mai mulți copii. De asemenea, pot învăța să sufle ei înșiși, o abilitate importantă. Exercițiile de respirat, suflat, orice îi face conștienți de mișcările guriței și ale buzelor îi ajută mult și din punct de vedere logopedic.
Pasatul mingii, jocul la perete, nimerirea unor jaloane, a porții oferă posibilitatea de a face multă mișcare și îi încântă pe copii.
… desigur, animăluțele e puțin probabil să stea cu adevărat în ele. Dar copiii de 3 ani adoră să caute și să care bețe, paie, frunze și altele asemenea – pot petrece zeci de minute amenajând un cuib pentru o pasăre sau un culcuș pentru o veveriță la poalele unui copac din parc.
Pe malul râurilor sau oriunde se găsesc pietre mai mari sau bolovani, puteți construi un castel din ei. Evident, împreună. Găsirea locului celui mai potrivit pentru fiecare piatră, menținerea lor în echilibru, înălțarea unei construcții sunt chiar mai educative decât un joc de construcție clasic, cumpărat din magazin. Pot fi apoi decorate cu pietre, crenguțe cu frunze sub formă de steag, etc
Copiii pot găti în crăticioare, recipiente sau frunze mai mari diferite feluri de mâncare din ingresiente găsite pe afară: nisip, pământ, pietricele, bețe, frunze. Apoi vă pot servi, vă pot pregăti o cafea, un ceai :). Puteți exersa conversația de la un restaurant și introduce noțiunea de plată, de asemenea.
Deși din ce în ce mai rare în parcuri, în favoarea acelor covorașe cauciucate care previn juliturile și loviturile, gropile de nisip sunt, pentru copiii mici, adevărate comori. Lor le place și să facă forme și castele, dar și pur și simplu să simtă nisipul în mâini! De asemenea, apa exercită o mare atracție asupra lor: când este foarte cald, vă puteți distra cu pistoalele cu apă (atenție la vestimentația părinților în acest caz!).
Pot fi plantate semințe adevărate sau mici crenguțe de tufiș sau de copac, pentru a amenaja o mini-grădină. Apoi, aceasta poate fi împrejmuită cu pietre sau cu un fel de gard din bețișoare – cel mic cu siguranță va fi încântat de rodul muncii sale!
Creta colorată poată să îi țină ocupați pe copiii de 3 ani destul de mult. Poți să le arăți forme, litere, să creezi contururi în care ei să coloreze cu creta sau, dacă au talent, să îi lași pe ei să deseneze. În general, creta e mai ușor de mânuit decât creionul, așa că va avea mai mare succes. Provocarea va fi să găsești o bucată de asfalt potrivită și sigură pentru ei, totuși.
Pe lângă toate aceste îndeletniciri din casă și de afară, copiii de 3 ani au nevoie și de activități de dezvoltare a limbajului, deoarece se află în plin proces de asimilare a vocabularului și de înțelegere a felului în care funcționează sintaxa. Iată ce activități poți face:
Mai ales să îi descrii – ce faci, locurile pe unde treceți, copacii pe care îi întâlniți, casele, oamenii, în funcție de lucrurile de care este el atras. Atrage-i atenția asupra cauzelor și efectelor: cerul este înnorat, soarele nu mai strălucește, înseamnă că au venit norii și l-au acoperit. Norii sunt plini de apă și vântul îi suflă, îi face să se ciocnească și atunci tună, fulgeră și plouă. Sau: acum mergem mai încet, cu viteză mai mică, pentru că trebuie să dăm prioritate mașinilor care vin din față, să le lăsăm pe ele să treacă. Asta ne spune semnul acela cu roșu, în formă de triunghi.
Folosește în vorbirea ta cât mai multe sinonime – explică același lucru de două ori, folosind alte cuvinte, în acest fel mărești șansele ca cel mic să înțeleagă ce spui, dar și să își mărească vocabularul.
Vânzătorul și clientul, doctorul și pacientul, polițistul și hoțul, educatoarea și copiii – sunt nenumărate variante de joc de rol. Ideea este că acestea sunt benefice jucate de mai multe ori (de altfel, copiii vor cere mereu și mereu un joc care le-a plăcut). Astfel dialogul și vocabularul devin mai complexe și mai structurate.
Adică părintele zice: un bloc, copilul completează: două blocuri. Părintele spune o stradă, copilul: două străzi. Scopul e să învețe forma de plural corectă a cuvintelor. E foarte fun în mașină, dimineața!
O altă variantă este cu forma de feminin: un motan e căsătorit cu o… pisică, un rățoi cu o…, un gâscan cu o…, și tot așa. Forma cea mai grea o va spune părintele.
… și îi dai o silabă de început. Mă…. iar copilul va continua cu ce îi vine în minte. Mămăligă, măcriș, măceșe, mărar, măslină. Orice răspuns e bun.
Idei de propoziții:
Eu aseară am făcut… (duș, un castel, ciorbă, curat, pișu 🙂
Cățelul ar vrea să mânânce….
Cred că bunica e îmbrăcată cu…
Îmi place să joc….
Prietenului meu o să îi cumpăr cadou de ziua lui…
Se va transforma într-un joc amuzant dacă spunem și chestii trăsnite.
Să îi spui culorile, să numești fructe, legume, jucării, piese de îmbrăcăminte în engleză. Pentru că oricât de incipient ar fi stadiul lui de dezvoltare la limba română, te asigur că nu are legătură cu engleza și nu îl va încurca deloc. Pur și simplu sunt două abilități diferite. Și la vârsta aceasta reține ușor, natural, fără efort sau frustrare – pui bazele învățării unei limbi străine pentru ca mai apoi, de la 4-5 ani, să poată merge la cursuri unde să-și perfecționeze cunoștințele. Aici va învăța prin joc, cântece, mișcare, flashcards, povești, deci într-un mod foarte plăcut, potrivit vârstei. Citește aici de ce e bine să faci asta.
Este o activitate neprețuită și care îi îmbogățește mult, repede vocabularul. Citește-i povestioare pentru vârsta lui sau vorbiți despre poze – implică-l și pe el să îți arate, să spună să povestească. La această vârstă, e normal să ceară de mai multe ori aceeași carte (și e benefic, pentru ei cărțile sunt ca niște prieteni dragi, se bucură când le revăd, de cât mai multe ori, pe preferatele lor).
Poeziile îi exersează memoria, dicția și îi dau prilejul să descopere noi cuvinte și structuri. Poți repeta poezii (și cântece) în română sau în engleză – pentru aceasta din urmă, vezi și selecția noastră de poezii de vară sau de poezii de primăvară și de Paște.
Există pe piață o varietate de evenimente pentru copii de toate vârstele. Și știm că te grăbești să îl duci, să îi oferi, să exploreze, să cunoască, să își formeze gusturile și așa mai departe. Dar ia în calcul următoarele:
Nu e o surpriză pentru nimeni, în era noastră, că utilizarea telefonului și televizorului ar trebui limitate cât mai mult posibil la această vârstă. Că până la nouă ani, creierul se află într-o fază de dezvoltare în care beneficiază de pe urma interacțiunii 3D cu lumea înconjurătoare, nu 2D, cum o oferă gadget-urile. Dacă și când le folosește, totuși:
Desfășurarea diferitelor tipuri de activități cu copilul tău de trei ani nu este doar benefic pentru dezvoltarea lui și de ajutor pentru a trece timpul mai repede, cu mai puțină mârâială, ci te poate ajuta mult și pe tine, ca părinte, să îl cunoști mai bine și să îți dai seama de abilitățile sau de dificultățile pe care le întâmpină în procesul său de creștere.
Sursa foto: Pexels