Primii ani de școală constituie fundamentul învățării academice pe care, mai târziu, copilul tău va construi castelul gândirii sale, prin școlile, cursurile și specializările ulterioare. E important ca el să se simtă în largul său, atras, motivat, apt și în formă. Drumul învățării însă nu e liniar – are suișuri și coborâșuri, reveniri și poticneli și menținerea motivației nu e mereu ușoară.
E util să știi, ca părinte, să prevezi hopurile pe care le va avea de trecut micuțul tău și să îl pregătești pentru ele. Atitudinea ta senină, relaxată și sigură pe tine în ceea ce privește dificultățile, asumată și constantă în ceea ce privește efortul necesar învățării e cel mai bun ajutor pentru el. Căci curiozitatea de a afla mai multe și de a deveni mai bun e înnăscută la orice ființă umană – ca atare și copilul tău a venit echipat cu o apetență pentru a rămâne motivat!
Marea majoritate a copiilor sunt entuziaști atunci când vine vorba să meargă la școală. Înainte de a merge, adică, în anul premergător. Dar care sunt sursele entuziasmului lor?
Ce putem face ca micuții să nu-și piardă din avânt în clasa pregătitoare? Să le explicăm nuanțat-optimist exact cum va fi școala, fără a o idealiza, fără a subestima capacitatea lor de înțelegere, complianță și reziliență.
Dacă cei mici știu la ce să se aștepte în mod realist (inclusiv faptul că vor depune ceva efort) și mediul de învățare este unul rezonabil (unde elevii, părinții, învățătoarea respectă regulile minimale pentru desfășurarea activității și se respectă unii pe ceilalți, rezolvă conflictele în mod constructiv), școala și cursurile extrașcolare ar trebui să fie un succes. Fără nicio urmă de părtinire afirmăm că în marea lor majoritate, doamnele învățătoare sunt niște persoane iubitoare de copii, cu har și răbdare și că datorită lor, etapa școlii primare reprezintă una dintre cele mai frumoase perioade din copilăria micuților români.
Un alt aspect important dacă vrei să vii în sprijinul copilului tău pentru a agrea școala: oferă-i ajutor înainte de începerea școlii (un fel de furat startul: asigură-te că face un minim de exerciții grafice, ar fi bine să cunoască alfabetul – cel puțin literele mari, cifrele, să te joci cu el jocuri ce implică foneme, cuvinte, silabe). Verifică dacă are nevoie de ajutor și după începerea școlii, chiar dacă e doar la clasa pregătitoare. Dacă există lucruri pe care nu le poate face la fel de bine ca și colegii lui sau pe care nu le înțelege, se va simți inconfortabil și acest lucru poate umbri bucuria și mândria de a fi elev.
Din clasa I, elevii intră în jocul calificativelor, testelor, competițiilor și acest lucru aduce noi provocări. Celor mici încă le place la școală, dar ceea ce îi face să aplaude întotdeauna sosirea vacanței este:
Ceea ce vrem să spunem e că nu programa în sine, nu cărțile, exercițiile și discuțiile din timpul orelor îi sperie sau îi îndepărtează pe copii. Lor le place școala în sine, exceptând anumite elemente formale. Soluții pentru problemele întâmpinate ar fi:
Nu e neobișnuit ca motivația unui copil, atât la școală cât și la alte cursuri, să fluctueze de la entuziasm debordant până la atitudine posacă sau chiar refuz (uneori inexplicabil) de a mai merge acolo. De fiecare dată când te confrunți cu o scădere a apetitului pentru învățare, caută să descoperi cauza înainte de a eticheta copilul ca leneș și să oferi susținere și ajutor acolo unde el întâmpină probleme.
A fi școlar trebuie privit ca un statut social. Este un privilegiu pe care nu toți copiii lumii îl au – spune-i asta copilului tău. A fi școlar la școala la care înveți tu e absolut grozav – e ca și cum ai face parte dintr-un club. Ideal ar fi să te informezi ce activități desfășoară școala și să vă implicați în acestea – să dezvolți sentimentul de apartenență și mândrie al micului elev.
Legat de învățare, manifestă-ți admirația și interesul pentru lucrurile noi pe care le-a aflat sau le-a învățat. Vorbește-i despre cum era școala când erai tu copil, cum ai trecut prin acele cunoștințe, anecdote legate de teme, lucrări de control, lecții și colegi. Încearcă să îi furnizezi materiale suplimentare de calitate pentru materiile care îi trezesc interesul.
Motivația pentru învățare nu ar trebui stimulată prin recompense financiare sau, în general, cadouri în produse. Nu stimulăm, deci, motivația extrinsecă, ci încercăm să lucrăm cu motivația intrinsecă, ce vine din interior, din curiozitatea de a afla mai multe și de a fi mai bun pe zi ce trece.
Ceea ce învață copiii în afara materiilor școlare ar trebui să reprezinte o plăcere. Chiar și așa, pentru a avansa în orice domeniu, fie că e vorba de limbi străine, sport, programare și robotică sau artă, e necesar ca cei mici să știe că va fi necesar puțin efort și implicare din partea lor.
Alege activitățile extrașcolare ținând cont că școala oferă destul suport teoretic, deci ceea ce se petrece în afara ei ar trebui să fie organizat în mod cât mai practic și interactiv. Acesta este și motivul pentru care nu suntem adepții meditațiilor – o prelungire a școlii după aceeași metodă, ci ai cursurilor de grup unde copiii învață practicând: fie limba engleză (sau română) prin jocuri de rol, simulări de situații reale, interpretarea poveștilor și alte jocuri didactice, fie științele prin experimente și proiecte șamd
Iată, de exemplu, cum întreținem la școala FollowMe motivația elevilor de a învăța engleza:
În concluzie, copiii au toate șansele să iubească școala și să rămână motivați să învețe dacă le oferim suportul necesar și dacă le recunoaștem și încurajăm constant eforturile depuse. Ca și în cazul sănătății: motivația e acolo deja, doar să avem grijă să nu o stricăm! Un an cu bucurie tuturor elevilor, mămicilor, tăticilor și bunicilor!
Sursa foto: Freepik