O decizie grea și importantă este aceea de a îți înscrie copilul la școală, în clasa pregătitoare. Momentul potrivit – vârsta de 6 ani sau de 7 ani – depinde de mai mulți factori: dezvoltarea celui mic, dinamica familiei, așteptările pe care le ai tu ca părinte de la această etapă care e școala primară.
Dacă ești perfecționist și îți dorești ca al tău copil să exceleze, să aibă o imagine bună și să îi iasă totul excelent, probabil că e mai indicată vârsta de 7 ani. Dacă alegi să trimiți copilul la școală tocmai pentru a învăța lucruri noi exersând, pentru a îl stimula să progreseze (ceea ce presupune și greșeli sau nereușite), e oportună vârsta de 6 ani. Ceea ce am observat noi, la cursurile de engleză, e că fiecare copil e unic și fiecare familie are prioritățile și setul său de valori, de aceea nu există o rețetă universal valabilă.
Vârsta standard la care copiii ar trebui să înceapă clasa 0 este de 6 ani (după ce au parcurs 3 ani de grădiniță: grupa mică, 3-4 ani, mijlocie, 4-5 ani și grupa mare, de la 5 la 6 ani). Pot intra în clasa 0 copiii care au împlinit deja sau împlinesc 6 ani până la 31 decembrie al anului respectiv. Totuși, există părinți care aleg să înscrie copiii la școală chiar după ce au împlinit 7 ani.
Uneori, pentru unii dintre copii, pare că nu mai sunt stimulați la grădiniță. Nu se mai dezvoltă în nicio direcție.
Atunci părinții iau în calcul înscrierea la școală, unde există un alt nivel de conversație, de stimulare, alte subiecte de discuție, etc. Avantajul principal al unui copil care începe școala mai devreme este că… se dezvoltă mai devreme, primește hrană suficientă pentru minte mai devreme.
De asemenea, el va termina școlarizarea (liceul sau Universitatea) mai devreme și va putea să se susțină singur mai devreme, ceea ce în unele familii, poate fi un factor important. Unele familii calculează și în funcție de diferențele de vârstă dintre frați: să evite ca doi frați să ajungă simultan în ani terminali, sau să înceapă ambii o etapă nouă, în viitor, în același timp.
Totuși trebuie ținut cont că, în sistemul de învățământ românesc, ar fi de preferat ca un elev să cunoască alfabetul, să poată scrie literele și cifrele și să cunoască mecanismul citirii înainte de a începe efectiv școala. Mai ales dacă are o vârstă mai mică – deoarece volumul și ritmul de lucru sunt susținute.
Faptul că au mulți colegi mai mari de vârstă poate deveni un avantaj, de asemenea: copilul va fi tras în sus ca și preocupări și dezvoltare de către ceilalți, implicit ca și cunoștințe. Pentru că, să ne amintim, ne trimitem copiii la școală pentru ca ei să învețe multe lucruri noi (nu pentru a se descurca perfect / pentru a demonstra că le știu deja).
Pe de altă parte, copiii care sunt înscriși în clasa pregătitoare mai târziu, în jur de 7 ani, au avantajul că vor scrie și vor executa sarcinile cu o mai mare ușurință. Nu e vorba de nivelul de inteligență, ci de ritmul de lucru, care în mod cert e diferit (statistic) la copiii de 7 ani față de cei de 6. Pornind de la dezvoltarea anatomică a oaselor și mușchilor mâinii și până la viteza de reacție, un an reprezintă o diferență demnă de luat în seamă.
Faptul că rezolvă cerințele mai ușor sau mai repede le poate da mai multă încredere în ei celor mici și le lasă mai mult răgaz pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru procesarea cunoștințelor noi.
În afara cunoștințelor legate de alfabet și matematică (numărare înainte și înapoi, cunoașterea cifrelor, descompunerea numerelor până la 10, calcule foarte simple), o importanță deosebită o are și stadiul de dezvoltare psiho-afectivă a copilului. Astfel, acesta trebuie să:
Toate criteriile și argumentele de mai sus nu sunt foarte ușor cuantificabile și au o componentă de subiectivitate – fiecare copil e unic până la urmă. Conform legii, cel mai devreme poți înscrie copilul în clasa 0 astfel încât să înceapă școala la 5 ani și 9 luni – de aici, e o aruncătură de băț până la 6 ani. Dacă tu, părintele, simți că e pregătit, probabil este.
Cu ce te vei confrunta totuși? Majoritatea părinților își trimit acum copiii la vârste cât mai mari la școală (unii copii ajung sa împlinească 8 ani în clasa 0, 9 în clasa I și 10 ani în clasa a doua). Deci va fi o diferență semnificativă, de cele mai multe ori și fizică (de înălțime, agilitate, număr de dinți căzuți – lucruri care crede-mă, contează pentru micuți!) între ei și copilul tău.
De asemenea, ar putea să îi fie greu din punct de vedere nu al înțelegerii noțiunilor și memorării sau punerii lor în practică, ci al volumului de lucru (de scris). Însă niciunul dintre aceste lucruri nu reprezintă un motiv serios de descurajare și sunt lucruri care se rezolvă cu timpul, dacă ești dispus să îți susții puiul din aceste puncte de vedere. Mai mult, trebuie să vă asumați că va fi mereu cel mai mic copil din școală, din clasa / grupa lui (ceea ce nu e neapărat un lucru rău). În cazul în care merge la școală având o vârstă mai mică, ideal e să aibă ca îndrumător un învățător blând și empatic care să înțeleagă nevoia copiilor de a se juca în această perioadă și să respecte programa școlară, acordând suficientă atenție materiilor ca Abilități Practice, Muzică și mișcare. În video, poți vedea un fragment de curs cu copii de clasa 0 la engleză, la școlile FollowMe:
O altă întrebare care îi frământă pe mulți dintre părinți este legată de oportunitatea înscrierii proaspătului elev la alte activități extrașcolare: sporturi, cursuri de engleză, dans, pictură, robotică sau altele. Dacă vă permite programul și copilul își dorește, acestea sunt bine venite, deoarece vor constitui un fel de club, o arie aparte, separată de școală, acel ceva special care îi va permite copilului să se diferențieze și să se simtă bun la ceva. În plus, deși școala reprezintă o schimbare majoră în programul copilului, în clasa pregătitoare nu există teme, deci după-amiezele nu vor fi, încă, aglomerate. Iar receptivitatea pentru sporturi sau limbi străine e maximă la această vârstă și se diminuează odată cu trecerea timpului.
În concluzie, mindset-ul vostru, al părinților, e important pentru ca cei mici să se simtă confortabil la școală în clasa pregătitoare la 6 ani sau la 7. Întrebați-vă în ce măsură vă încântă performanța (la nivelul claselor primare) și în ce măsură pur și simplu evoluția copilului. Cât de mult puneți preț pe a învăța relaxat versus a fi stimulat. Împreună cu opinia educatorului de la grădinița frecventată de cel mic și buna cunoaștere a caracterului propriului copil, ar trebui să constituie suficiente indicii pentru a lua hotărârea potrivită pentru familia voastră.
Sursa foto si video: FollowMe