Intensiv engleză sau engleză bilingv? Asemănări, deosebiri, avantaje și programă

Deși poate stârni mirare, engleză intensiv și engleză bilingv nu sunt același lucru. Mie uneia mi-a stârnit mirare după admiterea la cel mai prestigios liceu din orașul meu, unde am optat pentru profilul bilingv, la înscriere s-a mormăit ceva de intensiv, m-am gândit că tot aia e… ca să aflu după o vreme despre diferențele dintre cele 2. Ambele tipuri de clase de învățământ mediu au însă ceva în comun: se studiază destul de mult limba engleză. Ceea ce presupune, de asemenea, că nivelul elevilor care intră într-o astfel de clasă trebuie să fie, a priori, ridicat.

Ce cunoștințe trebuie să aibă un elev care vrea să meargă la o clasă de engleză intensiv sau bilingv

Ideea alcătuirii acestor clase speciale e de a ghida elevii pentru a deveni foarte fluenți și dezvoltați la toate competențele în limba engleză după terminarea liceului. Deci ideea nu e ca un elev să meargă la o astfel de clasă să învețe limba engleză, ci să aibă deja cunoștințe vaste atunci când accede acolo și să se perfecționeze pe parcurs.

Practic, atunci când termină clasa a opta un copil ar trebui să cunoască gramatica de bază a limbii engleze (timpurile la aspectul simplu și continuu: prezent, trecut, prezent perfect, viitor), diateza pasivă, tipurile de condiționale, verbe modale, verbe frazale și expresii idiomatice. Pe lângă acestea, adjective și gradele lor de comparație, adverbe de frecvență, de mod, să poată folosi engleza în acte de comunicare (a cere și oferi informații, sfaturi, e emite ipoteze, a clarifica, a își cere scuze, etc). Și, desigur, să aibă un vocabular destul de vast din cât mai multe teme și domenii.

Aceasta este baza. Cunoștințele în sine. Dar pe lângă cunoștințe, e necesar ca elevul să își fi format și abilități necesare lucrului la limba engleză: capacitatea de a recepta sensul global al unui text audio sau scris, capacitatea de a identifica rapid anumite informații cerute, de a asculta / citi pentru reținerea detaliilor. Capacitatea de a scrie texte coerente, cu o bună coeziune, corect așezate în pagină, în care se folosește registrul corect pentru tipul de comunicare cerut, cu o gramatică bună și un  vocabular complex. Și poate mai mult decât toate astea, un text eficient, care să respecte cerința întocmai, fără paranteze, fără idei nelegate de subiect, ușor de înțeles și cu o lungime rezonabilă. Mai pe scurt, elevii care ajung la clase de engleză intensiv sau engleză bilingv trebuie să fie alfabetizați funcțional.

obiecte de papetărie scolare si cutii cu steagul SUA și al Marii Britanii puse pe 2 rafturi albe montate pe un perete rosu

Dacă engleza reprezintă o pasiune, învățatul merge întotdeauna mai ușor! Chiar și așa, pentru a face față într-o clasă cu profil de engleză intensiv, copilul trebuie susținut cultivându-i interesul pentru această limbă și ajutându-l să se pregătească temeinic.

Pentru a ajunge acolo, e importantă activitatea din sala de clasă și stimularea produsă de profesor, însă adesea nu e suficientă. Pur și simplu numărul orelor de studiu al limbii engleze din gimnaziu, coroborat cu mărimea claselor face să fie imposibilă consolidarea cunoștințelor predate. Și total nesatisfăcător timpul alocat conversației, discuțiilor, dezbaterilor – timpul în care fiecare dintre copiii din clasă poate vorbi efectiv în engleză.

Cursurile la o școală specializată în predarea limbii engleze sunt o soluție foarte bună pentru îmbunătățirea cunoștințelor deoarece oferă multă expunere (câte două ședințe pe săptămână a câte două ore, pentru copiii de gimnaziu) în grupe mici de studiu, de maximum 9 cursanți. Astfel încât fiecare copil va fi solicitat să răspundă mult și des și va primi feedback aprofundat, ca să nu mai vorbim de faptul că multe activități sunt organizate în perechi sau echipe care lucrează simultan.

Materialele de studiu utilizate contează și ele mult: la școlile FollowMe, de exemplu, se lucrează după seturi de manuale Cambridge University Press, care pe lângă că sunt foarte bine construite, astfel încât să dezvolte cunoștințele dar și gândirea critică a copiilor, sunt compatibile și cu examenele cambridge și îi ajută să se pregătească pe cei ce doresc să le susțină.

Intensiv engleză sau bilingv? Care sunt asemănările și deosebirile

E important să vedem prin ce se aseamănă și se deosebesc cele două tipuri de clase, pentru a face o alegere corectă, în funcție și de disponibilitățile liceelor vizate, de media uzuală de admitere la fiecare dintre ele, etc

Asemănări

Accesul la o clasă de engleză intensiv sau bilingv se face prin intermediul notei obținute la Evaluarea națională / examen național, ca și în cazul celorlalte profiluri, PLUS susținerea unei probe la limba engleză. Acei copii care au susținut un examen cu recunoaștere internațională, obținând o diplomă de limbă cu nivel minimum A2, cum ar fi Cambridge A2 Key, Cambridge B1 Preliminary sau Cambridge B2 First vor fi exceptați de la această probă, ei având posibilitatea de a își echivala diploma.

La ambele tipuri de clasă se cere / se lucrează multă engleză. Gramatică, vocabular, conversație, listening (ascultare), scriere de texte funcționale. Practic, sunt mai multe ore de engleză pe săptămână decât la clasele cu alte profiluri și se studiază în grupe mai mici (jumătate de clasă într-o grupă), astfel încât copiii să aibă mai mult timp de răspuns și profesorul să le poată da feedback aprofundat.

La încheierea studiilor, după absolvirea clasei a douăsprezecea, elevii care au urmat profil engleză intensiv sau engleză bilingv pot susține o probă pentru obținerea atestatului profesional la engleză. Atestatul este recunoscut în România și poate reprezenta o facilitate de angajare sau admitere în anumite unități de învățământ superior.

tors de eleva de liceu imbracata in jacheta de blugi cu un ghiozdan in spate care tine in mana cateva carti de pregatire la limba engleza

Există și clase care au un profil propriu (de exemplu mate-info) asociat cu engleză bilingv. Aici și efortul este mai mare, programul mai încărcat, dar și beneficiile pe măsură.

Deosebiri

Clasele de engleză intensiv trebuie să aibă cu cel puțin două ore mai mult de studiu al acestei materii decât clasele cu profil Real, de Științe ale naturii, etc, iar învățarea se face în grupe de maximum 16 elevi. 

Clasele cu profil bilingv au cel puțin 3 ore de engleză în plus față de celelalte profiluri (dar de obicei, sunt 4), care pot fi de tip extindere, curriculum diferențiat sau opțional. Dintre acestea, cel puțin o oră trebuie să aibă conținut non-lingvistic. Adică să fie o materie predată în limba engleză. Cele mai comune sunt istoria, geografia Angliei sau a țărilor anglofone. 

Există și clase care au un profil propriu (de exemplu mate-info) asociat cu engleză bilingv. În acest caz, beneficiul este mai mare (dublă specializare), însă programul mai încărcat (numărul de ore petrecute la școală pe zi, mai mare și implicit mai multe teme).

Poți citi aici în detaliu Regulamentul – cadru de organizare şi funcţionare a acestui tip de clase cu profil de engleză.

Ce se studiază la engleză intensiv și engleză bilingv?

Ținta acestor ani de studiu al limbii engleze la o clasă specială este de atinge nivelul B2 pentru toate competenţele generale, și anume:

  • Receptarea mesajelor transmise oral sau în scris în diferite situaţii de comunicare
  • Producerea de mesaje orale sau scrise adecvate unor contexte variate de comunicare
  • Realizarea de interacţiuni în comunicarea orală sau scrisă  
  • Transferul şi medierea mesajelor orale sau scrise în situaţii variate de comunicare.

Din punct de vedere gramatical, se vor aprofunda următoarele categorii: 

  • Substantivul: substantive cu plural neregulat, substantive defective de număr, substantive colective 
  • Adjectivul: comparaţia intensivă, structuri care utilizează comparativul
  • Articolul: articolul zero, omiterea articolului, cazuri speciale de utilizare a articolului 
  • Numeralul: numerale ordinale, numerale fracţionare, numerale multiplicative 
  • Verbul: timpuri verbale perfecte; diateza pasivă directă şi indirectă; verbe modale; construcţii cu infinitivul şi cu participiul, funcţii sintactice ale participiul trecut 
  • Adverbul: de mod, de loc, de timp, de cantitate, mărime şi aproximare; grade de comparaţie 
  • Cuvinte de legătură: prepoziţii de loc, de timp, de poziţie, de mişcare; conjuncţii; locuţiuni
  • Sintaxă: ordinea cuvintelor; fraza condiţională; corespondenţa timpurilor; vorbirea directă / indirectă.

Din punct de vedere al funcțiilor comunicative ale limbii, se ating acte de comunicare cum ar fi: 

  • A solicita şi a oferi informaţii legate de completarea unui formular, a solicita şi a oferi informaţii despre produse şi servicii (inclusiv despre costuri, preţuri, etc.), despre fenomene, evenimente, experienţe, acţiuni şi activităţi profesionale
  • A formula comparaţii între caracteristici ale unor persoane, obiecte, locuri, fenomene, activităţi, evenimente, procese, a exprima şi a argumenta refuzul de a face o acţiune, a solicita şi acorda / refuza permisiunea de face ceva
  • A întrerupe în mod politicos, a solicita şi a da instrucţiuni, da sfaturi, propuneri, sugestii. 
  • A solicita, a oferi, a accepta sau a refuza ajutorul, a corecta / încuraja / avertiza pe cineva, a convinge, a exprima acordul / dezacordul cu un curs de acţiune, a caracteriza persoane, fapte, acţiuni 
  • Elevii vor învăța și să compare stări, acţiuni şi fapte prezente cu cele trecute, să formuleze concluzii, să exprime obligaţia / necesitatea / interdicţia de a face ceva, diverse grade de certitudine/ incertitudine, cauze şi consecinţe, intenţii, dorinţe, preferinţe sau atitudini emoţionale: simpatie, regret, încredere, îndoială, îngrijorare, temere etc.

Lista completă a actelor de comunicare, temelor și structurilor gramaticale abordate în fiecare an în parte poate fi regăsită aici.

Așa că a opta pentru o clasă cu profil engleză intensiv sau engleză bilingv îți oferă avantajul aprofundării acestei materii prin numărul crescut de ore de studiu săptămânal, dar și prin obținerea, chiar la terminarea liceului, a atestatului, o formă simplă și rapidă de specializare care nu se știe când se va dovedi a fi la îndemână. Dacă se poate, un alt profil combinat cu engleza bilingv va oferi chiar mai multe avantaje, în ciuda unui timp mai îndelungat de aplecare asupra studiilor pe perioada liceului. Pentru oricare dintre cele două variante și chiar dacă ești părintele unui copil mai mic de vârstă, care nu s-a hotărât încă asupra viitorului său, susține-l să învețe din timp suficient de multă engleză pentru a putea face față oricând unei probe scrise, dacă va dori. Astfel, lista opțiunilor sale va fi mereu mai largă!

Sursa foto: Unsplash