Deși poate stârni mirare, engleză intensiv și engleză bilingv nu sunt același lucru. Mie uneia mi-a stârnit mirare după admiterea la cel mai prestigios liceu din orașul meu, unde am optat pentru profilul bilingv, la înscriere s-a mormăit ceva de intensiv, m-am gândit că tot aia e… ca să aflu după o vreme despre diferențele dintre cele 2. Ambele tipuri de clase de învățământ mediu au însă ceva în comun: se studiază destul de mult limba engleză. Ceea ce presupune, de asemenea, că nivelul elevilor care intră într-o astfel de clasă trebuie să fie, a priori, ridicat.
Ideea alcătuirii acestor clase speciale e de a ghida elevii pentru a deveni foarte fluenți și dezvoltați la toate competențele în limba engleză după terminarea liceului. Deci ideea nu e ca un elev să meargă la o astfel de clasă să învețe limba engleză, ci să aibă deja cunoștințe vaste atunci când accede acolo și să se perfecționeze pe parcurs.
Practic, atunci când termină clasa a opta un copil ar trebui să cunoască gramatica de bază a limbii engleze (timpurile la aspectul simplu și continuu: prezent, trecut, prezent perfect, viitor), diateza pasivă, tipurile de condiționale, verbe modale, verbe frazale și expresii idiomatice. Pe lângă acestea, adjective și gradele lor de comparație, adverbe de frecvență, de mod, să poată folosi engleza în acte de comunicare (a cere și oferi informații, sfaturi, e emite ipoteze, a clarifica, a își cere scuze, etc). Și, desigur, să aibă un vocabular destul de vast din cât mai multe teme și domenii.
Aceasta este baza. Cunoștințele în sine. Dar pe lângă cunoștințe, e necesar ca elevul să își fi format și abilități necesare lucrului la limba engleză: capacitatea de a recepta sensul global al unui text audio sau scris, capacitatea de a identifica rapid anumite informații cerute, de a asculta / citi pentru reținerea detaliilor. Capacitatea de a scrie texte coerente, cu o bună coeziune, corect așezate în pagină, în care se folosește registrul corect pentru tipul de comunicare cerut, cu o gramatică bună și un vocabular complex. Și poate mai mult decât toate astea, un text eficient, care să respecte cerința întocmai, fără paranteze, fără idei nelegate de subiect, ușor de înțeles și cu o lungime rezonabilă. Mai pe scurt, elevii care ajung la clase de engleză intensiv sau engleză bilingv trebuie să fie alfabetizați funcțional.
Pentru a ajunge acolo, e importantă activitatea din sala de clasă și stimularea produsă de profesor, însă adesea nu e suficientă. Pur și simplu numărul orelor de studiu al limbii engleze din gimnaziu, coroborat cu mărimea claselor face să fie imposibilă consolidarea cunoștințelor predate. Și total nesatisfăcător timpul alocat conversației, discuțiilor, dezbaterilor – timpul în care fiecare dintre copiii din clasă poate vorbi efectiv în engleză.
Cursurile la o școală specializată în predarea limbii engleze sunt o soluție foarte bună pentru îmbunătățirea cunoștințelor deoarece oferă multă expunere (câte două ședințe pe săptămână a câte două ore, pentru copiii de gimnaziu) în grupe mici de studiu, de maximum 9 cursanți. Astfel încât fiecare copil va fi solicitat să răspundă mult și des și va primi feedback aprofundat, ca să nu mai vorbim de faptul că multe activități sunt organizate în perechi sau echipe care lucrează simultan.
Materialele de studiu utilizate contează și ele mult: la școlile FollowMe, de exemplu, se lucrează după seturi de manuale Cambridge University Press, care pe lângă că sunt foarte bine construite, astfel încât să dezvolte cunoștințele dar și gândirea critică a copiilor, sunt compatibile și cu examenele cambridge și îi ajută să se pregătească pe cei ce doresc să le susțină.
E important să vedem prin ce se aseamănă și se deosebesc cele două tipuri de clase, pentru a face o alegere corectă, în funcție și de disponibilitățile liceelor vizate, de media uzuală de admitere la fiecare dintre ele, etc
Accesul la o clasă de engleză intensiv sau bilingv se face prin intermediul notei obținute la Evaluarea națională / examen național, ca și în cazul celorlalte profiluri, PLUS susținerea unei probe la limba engleză. Acei copii care au susținut un examen cu recunoaștere internațională, obținând o diplomă de limbă cu nivel minimum A2, cum ar fi Cambridge A2 Key, Cambridge B1 Preliminary sau Cambridge B2 First vor fi exceptați de la această probă, ei având posibilitatea de a își echivala diploma.
La ambele tipuri de clasă se cere / se lucrează multă engleză. Gramatică, vocabular, conversație, listening (ascultare), scriere de texte funcționale. Practic, sunt mai multe ore de engleză pe săptămână decât la clasele cu alte profiluri și se studiază în grupe mai mici (jumătate de clasă într-o grupă), astfel încât copiii să aibă mai mult timp de răspuns și profesorul să le poată da feedback aprofundat.
La încheierea studiilor, după absolvirea clasei a douăsprezecea, elevii care au urmat profil engleză intensiv sau engleză bilingv pot susține o probă pentru obținerea atestatului profesional la engleză. Atestatul este recunoscut în România și poate reprezenta o facilitate de angajare sau admitere în anumite unități de învățământ superior.
Clasele de engleză intensiv trebuie să aibă cu cel puțin două ore mai mult de studiu al acestei materii decât clasele cu profil Real, de Științe ale naturii, etc, iar învățarea se face în grupe de maximum 16 elevi.
Clasele cu profil bilingv au cel puțin 3 ore de engleză în plus față de celelalte profiluri (dar de obicei, sunt 4), care pot fi de tip extindere, curriculum diferențiat sau opțional. Dintre acestea, cel puțin o oră trebuie să aibă conținut non-lingvistic. Adică să fie o materie predată în limba engleză. Cele mai comune sunt istoria, geografia Angliei sau a țărilor anglofone.
Există și clase care au un profil propriu (de exemplu mate-info) asociat cu engleză bilingv. În acest caz, beneficiul este mai mare (dublă specializare), însă programul mai încărcat (numărul de ore petrecute la școală pe zi, mai mare și implicit mai multe teme).
Poți citi aici în detaliu Regulamentul – cadru de organizare şi funcţionare a acestui tip de clase cu profil de engleză.
Ținta acestor ani de studiu al limbii engleze la o clasă specială este de atinge nivelul B2 pentru toate competenţele generale, și anume:
Din punct de vedere gramatical, se vor aprofunda următoarele categorii:
Din punct de vedere al funcțiilor comunicative ale limbii, se ating acte de comunicare cum ar fi:
Lista completă a actelor de comunicare, temelor și structurilor gramaticale abordate în fiecare an în parte poate fi regăsită aici.
Așa că a opta pentru o clasă cu profil engleză intensiv sau engleză bilingv îți oferă avantajul aprofundării acestei materii prin numărul crescut de ore de studiu săptămânal, dar și prin obținerea, chiar la terminarea liceului, a atestatului, o formă simplă și rapidă de specializare care nu se știe când se va dovedi a fi la îndemână. Dacă se poate, un alt profil combinat cu engleza bilingv va oferi chiar mai multe avantaje, în ciuda unui timp mai îndelungat de aplecare asupra studiilor pe perioada liceului. Pentru oricare dintre cele două variante și chiar dacă ești părintele unui copil mai mic de vârstă, care nu s-a hotărât încă asupra viitorului său, susține-l să învețe din timp suficient de multă engleză pentru a putea face față oricând unei probe scrise, dacă va dori. Astfel, lista opțiunilor sale va fi mereu mai largă!
Sursa foto: Unsplash