Invatati CUM sa invatati si sa ganditi

” Nu uita ca, orice idee geniala ai avea, si opusul ei poate fi adevarat.”

Problema principala in respectarea acestei reguli se regaseste in faptul ca desi ii invatam cum sa invete, in acelasi timp ii invatam si ce sa invete. Un exemplu elocvent in aceasta situatie este cand profesorul de matematica da o problema elevilor sai si o parte din punctaj se acorda obtinerii unui raspuns corect si cealalta parte metodei prin care a rezolvat-o.

Intelegem principiul care s-a folosit, dar s-au intalnit cazuri in care unii copii au fost penalizati pentru ca au folosit alta metoda decat cea preferata de profesor.

In exemplul de mai sus nu numai ca invatam copiii cum sa gandeasca (demonstrandu-ne ca au inteles procesul) , dar ii si invatam ce sa gandeasca (demonstrandu-ne ca gandesc si proceseaza problema in acelasi fel in care ne asteptam si noi si colegii lor).

Fiecare isi exprima individualitatea prin stilul sau propriu pe care il aplica in rezolvarea problemelor ce ar putea rasari – si nu ne referim aici numai la matematica. Noi ii ajutam pe copii sa isi creeze o viziune globala asupra lumii sau, dimpotriva, una prea ingusta – depinde de cum ne impunem noi in fata lor si cum ii ajutam sa gandeasca.

Problema cu individualitatea poate fi pusa in dificultate de purtarea uniformei in scoli. Multi copii ( si adolescenti, in special) au ceva impotriva lor, pentru ca le submineaza individualitatea. Ideea uniformelor este de a nu face diferente intre copii bazate pe aparente, ci doar pe cunostinte si munca de la scoala.