Au fost publicate rezultatele studiului PISA 2012, in care au fost evaluati 510 000 de elevi din 65 de state, printre care si Romania. Rezultatele nu au situat tara noastra pe un loc prea fericit – la Matematica suntem pe locul 45, la citire suntem pe locul 50, iar la stiinte pe locul 49.
Aceste cifre nu trebuie numai sa ne intristeze, ci trebuie sa fie un semnal de alarma pentru parinti. De ce sunt rezultatele tarii noastre atat de slabe? Cine e de vina? Nu le mai place copiilor scoala? Scaderea nivelului de invatamant este, in opinia noastra, un rezultat al problemelor din ultimii ani din invatamantul de stat DAR si a unui curent de opinie conform caruia se pot obtine rezultate cu minimum de efort si maximum de satisfactie.
De cate ori nu am auzit la teste sau lucrari „Da Doamne sa iau un 5 sa trec!” sau „…un 6, numai sa-mi iasa media si sa intru in examen”! Recent, am scris un articol despre faptul ca notele de 10 nu sunt singurul motiv pentru care mergem la scoala si ca si notele de 8 sau 9 sunt considerate bune. Atentie insa! Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa ne coboram standardele doar pentru ca perfectiunea nu poate fi atinsa atat de usor. Important este sa stim ca oferim 100% din efort pentru a obtine cele mai bune rezultate. De asemenea, cand nota este mica, elevul tinde sa spuna „Mi-a dat 5!”, dar cand nota este mare, ei iau tot meritul zicand „Am luat 10!”. Totul a devenit psihologic la acest punct.
O alta problema ar fi ca exista parinti care manifesta un sentiment de mila fata de copiii lor care merg la scoala, considerand (lucru fals si neconstructiv) ca sunt chinuiti. Aceasta convingere este una gresita. Programa scolara este potrivita varstei si capacitatilor copiilor de aceasta varsta. Copiii nu vin la scoala pentru a fi chinuiti. Scoala este facuta pentru a a-i invata pe copii tot ce trebuie sa stie pana la un anumit moment al vietii lui. Nimeni nu a spus ca invatarea este usoara. Studiile arata ca elevii din ziua de astazi (in special cei romani) nu mai au niciun fel de motivatie. Motivatia nu trebuie sa vina intotdeauna din afara – „voi primi o noua jucarie daca iau un 10 la engleza” sau „ma duce mama la McDonald’s daca iau peste 9 la matematica”. Copiii trebuie sa invete pentru ei, pentru ca vor si pentru ca sunt constienti ca persoanele inteligente si cele care citesc vor reusi in viata.
Scoala, educatia in general (si fiecare materie in parte) ofera sanse copiilor de a se dezvolta armonios, de a isi dezvolta inteligenta (care nu este doar un „capital” primit la nastere, ea se si cultiva) si abilitatile, de a fi mai tarziu un cetatean care stie sa se informeze, care are sansa unui venit mai mare. Nu mergem la scoala ca sa trecem ca pestele prin apa, ci mergem pentru a ramane cu ceva si pentru a reusi sa aplicam aceste lucruri si in viitor.
Lectiile si mai ales lectura nu sunt pedepse, nu trebuie sa transmitem copiilor ca ar reprezenta o corvoada, ci lucruri care ii transforma in oameni mai destepti si mai interesanti pentru ceilalti. Nu e o tragedie ca avansam in procesul invatarii. Avem lectii pentru a consolida ceea ce am invatat, nu pentru ca profesorii au o placere in a-i „tortura” pe elevi cu munca. Temele, in timpul scolii, reprezinta primul pas in responsabilizarea viitorului adult care urmeaza sa se dezvolte din acest elev.
Progresul in educatie nu se poate face 100% numai din placere. Exista si momente de efort, perioade cand obosim putin insa trebuie sa trecem de ele. Renuntarea la o activitate inceputa este o lectie de viata pentru copil: aceea ca nu e necesar sa fie un luptator. Ba din contra! Trebuie sa lupti pentru ceea ce iti doresti. Trebuie sa arati lumii ca tu esti cel care merita acel lucru, acea distinctie, acele laude. Nu vrei ca lumea sa te vada ca pe un las. De fapt, nu vrei ca tu sa fi vazut ca un dezertor de catre propria persoana. Vor exista momente in viitor cand auzi vocea regretului urland in capul tau: „Ah, daca ma implicam mai mult, poate puteam fi mai mandru de mine! Ce as vrea sa dau timpul inapoi acum!”. Dar nu poti da timpul inapoi.
Fa tot ceea ce poti face ACUM, nu maine si nu regreta ca nu ai putut face mai mult ieri. Educatia nu reprezinta joaca. Cu siguranta, ne mai si jucam din cand in cand, dar ceea ce facem la scoala trebuie tratat cu seriozitate, deoarece educatia nu este o gluma.