Copiii de gradinita intampina uneori greutati cand trebuie sa respecte lucrurile altor persoane. Cu fiecare an pe care il petrec in gradinita, invata despre respectul fata de cei din jur si despre nevoile acestora. Aceasta abilitate este si va fi in progres multi ani de acum inainte.
Prescolarii nu isi pot stapani dorintele impulsive si comportamentul de a-si baga in buzunar mici jucarii sau mancare care nu le apartine. Pana cand merg la scoala , le place sa „eticheteze” lucrurile care le plac ca fiind ale lor. Fara sa faca acest lucru in mod intentionat, ei se considera centrul universului si cred ca lumea se invarte in jurul lor. Le e greu sa inteleaga ca diverse lucruri apartin altor persoane si ca nu si le pot insusi cand isi doresc ei.
Daca copilul dumneavoastra ia sau strica bunurile altora, nu inseamna ca e un copil rau sau ca va ajunge sa aiba un comportament de delincvent. Pur si simplu inseamna ca trebuie sa il invatati cum anume sa respecte ceea ce este al ator copii sau oameni mari. Cu cat invata si inteleg acest lucru de la o varsta mai frageda, cu atat mai usor va va fi sa corectati micile scapari cand apar.
Nu exagerati atunci cand ceva lipseste sau este stricat. Daca procedati asa, nu faceti decat sa ii aratati o modalitate prin care va poate capta atentia. In schimb, ii puteti explica foarte calm cum se simt altii atunci cand lucrurile lor sunt luate fara permisiunea sau, mai rau, stricate. Faceti legatura cu situatii reale din viata lor. Spuneti ceva de genul: ” Tu cum te-ai simti daca Ionut ti-ar fi luat jucaria preferata si i-ar fi dat un sut?” , „Ti-ar placea ca cineva sa se poarte urat cu lucrurile tale?”, etc. Cand vorbiti in felul acesta cu copilul, il ajutati sa dezvolte sentimentul de empatie fata de ceilalti, care reprezinta o buna baza pentru integrarea in societate.