Clasele mici sunt perioada magica in care invatam sa citim. De apreciat lectura avem timp toata viata. Ceea ce trebuie sa dezvolte copiii in clasele primare este fluenta – nu e un lucru usor, dar este absolut necesar. Pentru a intelege ceea ce citesti, trebuie sa il citesti fluent. Daca mintea ta face pauze atunci cand citesti, informatia nu este inteleasa la fel de bine ca si cum cineva cu experienta ti-ar citi-o.
Dar ce e fluenta asta de care avem atata nevoie? Este vorbirea/ citirea cursiva, care se produce usor, fara efort. Imi place sa cred ca fluenta este sa citesti asa cum vorbesti: nici prea repede, nici prea lent si cu intonatie. De asemenea, e foarte important sa intelegi ceea ce citesti. Ar trebui sa fie totusi o legatura intre fluenta si intelegere, pentru ca nu poti citi fluent fara sa intelegi ceea ce citesti. Informatia trebuie procesata – e cam sinistru sa citesti o poveste despre o crima cu un zambet larg pe buze.
Fluenta nu inseamna neaparat citit rapid. Atunci cand citim repede si in gand, exista pericolul sa sarim anumite cuvinte, fara sa fim atenti la ceea ce citim. Aceasta metoda de „speed reading” poate fi folosita atunci cand cunoastem textul deja, dar cautam o anumita informatie pe care stim ca o gasim in pasajul respectiv. Nu trebuie sa ii grabim pe copii sa citeasca un textm, doar pentru ca sunt presati de timp. Esential este sa inteleaga ceea ce citesc si sa isi puna intrebari care sa ii ajute sa proceseze acea informatie. Fluenta se dezvolta in timp, iar copiii au nevoie de un public in fata caruia sa citeasca. E foarte util sa li se mai citeasca o poveste inainte de culcare sau sa asculte povesti audio pentru a avea o idee despre cum ar trebui sa ajuga sa citeasca si ei intr-o buna zi.
Bucurati-va impreuna de copiii vostri cand au un succes si nu ii demoralizati atunci cand citesc. Nimeni nu s-a nascut invatat, dar avem tot timpul din lume sa ajungem acolo unde ne dorim.